24 Şubat 2011 Perşembe

Nefis Bir Kitap; Hakkari'de Bir Mevsim



Ferit Edgü'nün 'Hakkari'de Bir Mevsim'ini okuyorum. Yeniden. Bu kitabı ilk kez lise sonda okumuştum. O zaman dilinden çok etkilendiğimi hatta çarpıldığımı hatırlıyorum. Ne anlatmak istediğini tam olarak anlamasam da anlattığı şeyi çok güzel anlattığının farkına varabilmiştim. Hatta sonra Ferit Edgü'nün başka kitaplarını da okudum.
Sonra araya yıllar, olaylar, koşturmalar girdi. Hakkari'deki yalnız öğretmenin hikayesini okuyan Defne uzaklarda kaldı. Hızlanan zamanla beraber best-seller okur ve onları anlar oldu.

Yeniden 'O'

Geçen gün bir kitapçıda 'Hakkari'de Bir Mevsim'i görünce aklıma o eski Defne geldi ve kitabı aldım.
Kitap kısaca solcu olduğu için  Hakkari'ye sürgüne gönderilen ve bir yıl boyunca Hak kentinin Pir köyünde öğretmenlik yapan birinin hikayesi.
Dili arada 'ansımak' gibi hoşlanmadığım sözcükler olsa da çok güzel. Çok yalın, masalsı, farklı okumalara açık.
1977'de çıkan kitap dönemine göre çok cesur. Çünkü bölgede insanların ana dilinin Kürtçe olduğunu, sayılı insanın Türkçe bildiğini söylüyor. Ama asıl olarak yalnızlık, düş, bebeklerin nedensiz ölümü, hayat, Tanrıların uğramadığı yerler hakkında bu kitap.

Yıllarca Yasaklı Kalan Film

Şimdilerde 'İki Dil, Bir Bavul' filminin ya da 'Örtmenim, Kaç Zil Kaldı' romanın yaptığını 30 sene önce yapmıi Ferit Edgü. Hatta sonra Erden Kıral kitabın filmini çekmiş. Ve film yıllarca yasaklı kalmış.

Kitap  daha bitmedi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder