3 Ocak 2014 Cuma

Yılın İlk Kitabı; Hadrianus'un Anıları



Düzenli yazmaya devam:) 2014'ün ilk kitabını okumaya aslında 2013 sonunda başladım. Sevgili arkadaşım Banu aylar önce vermişti Hadrianus'un Anıları'nı. Ama nedense gözüm korktuğu için bir türlü elim değip de başlayamamıştım. İtalya sevgisi ve bilgisi  benden çok daha derin Banu çok severek okumuştu kitabı.


Ben de yaklaşık bir ay önce okumaya başladım. Marguerite Yourcenar'ın neredeyse 20 senede yazdığı bu kitap Roma İmparatoru Hadrianus'un ağzından yazılmış anılardan oluşuyor. Hadrianus'un evlatlığı  ve sonra imparator olan Marcus Aurelius'a yazdığı mektupları okuyoruz. Tabii ki bunlar gerçek anı ve mektuplar değil, Yourcenar'ın gerçeklerden yola çıkarak yazdığı kurgusal mektuplar.



Hadrianus M.S 117-M.S 138 yılları arasında hüküm sürmüş bir Roma İmparatoru. 'İyi 5 İmparator' olarak bilinen beşliden üçüncüsü. Edirne'nin kurucusu ve İngiltere'deki ünlü Hadrian Duvarı'na ismini veren kişi. Mühim bir tarihi kişilik yani. Yunan düşünce ve felsefesine düşkün, entelektüel  bir imparator.

Hadrianus'un Anıları'nı Nili Bilkur Türkçe'ye çevirmiş ve Helikopter Yayınları basmış. Çeviri çoook başarılı. Baskı kalitesi de çok iyi. Özenli yayınevi sayısı o kadar az ki Helikopter Yayınları'nı gerçekten tebrik etmek lazım. Umarım yolları açık olur.

Kitap, ölüme yaklaşan ve bunun farkında olan Hadrianus'la başlıyor. Yaşlanmış olan İmparator, evlatlığı Aurelius'a hayatını anlatıyor. Hem geçmişini hem yaşadığı anı, tüm tecrübesiyle aktarıyor. Neredeyse hiç diyalog kullanılmadan yazılan kitap, korktuğumun aksine çok rahat okunuyor. Ama çok hızlı okuyamıyorum çünkü cümleler o kadar güzel ve derin ki, defalarca okumak istiyorum.

Tarih, felsefe, yaşam tecrübesi ve insanın kendini tanımasına dair nefis bir kitap. Edebiyatın anlamını hatırlattığı için emeği geçen herkese teşekkür ederim.

Devam edecek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder