12 Eylül 2013 Perşembe

Eren Erdem'den İslam'a Devrimci Bakış; Devrim Ayetleri

Anti-Kapitalist Müslümanları ben de pek çoğumuz gibi Gezi Direnişi sırasında tanıdım. 'Abdestli Kapitalizm' tanımı, 'Mülk Allah'ındır'a büyük inançları ve ezilenlerin yanında yer almayı seçmeleri dikkatimi çekti.

Katıldıkları tartışma programlarını televizyon seyretmediğim için izlemesem de, twitterda bazılarını takibe almıştım. Takip ettiklerimden Eren Erdem'in kitabı çıktığını duyunca 'Devrim Ayetleri'ni aldım.

Devrim Ayetleri'nin alt başlığı 'Egemenlerin İslam'ı Değil, Ezilenlerin İslam'ı' kitabın içeriğini genel olarak anlatıyor. Erdem Kuran'a, ayetlere ve İslami adetlere devrimci bir bakış ve okuma getiriyor.
Benim şimdiye kadar duymadığım ve bilmediğim bir bakış açısı. Ayrıca bilmediğim pek çok dini ve tarihi bilgiyi de okudum. Mesela Cahiliye döneminin bizim bildiğimiz gibi 'cehalet dönemi' anlamına gelmediğini, Cahiliye döneminde de Hac ibadetinin yapıldığını, yine o dönemde Allah'a inanıldığını bilmiyordum.Erdem'in yazdığına göre Araplar o dönem pek çok tanrıya inanıyor ve Allah bunlardan en üstte yer alanı. Hz. Muhammed'in babasının adının Abdullah yani Allah'ın kulu olması bile o dönemdeki yaygın Allah inanışını açıklıyor.

Erdem ayetlerin yanlış çevirilerine ve farklı yorumlarına da dikkat çekiyor. Kolay okunan ama anlamak için üzerine düşünülmesi ve araştırılması gereken bir kitap. Arapça'nın çetrefilli bir dil olması ve Kuran'da çok sayıda sembol bulunması pek çok farklı okumaya imkan sağlıyor.

Kurban adetinden, çok eşliliğe, mülkiyetten, namaz kılmaya kadar doğru bildiğimiz ve kabullendiğimiz pek çok dini bilgiyi sarsıyor. Mesela; Kurban'ın hayvan kesmek anlamında olmadığını, en çok sevdiğimiz varlıktan Allah için vazgeçmek olduğunu bilmiyordum. Ya da Kuran'da haram kılınan domuzun asıl manasının sadece zenginlerin yiyebileceği yemeklerin haram kılınması anlamına geldiğini de bilmiyordum.

Ana fikir ise şu: Mülk Allah'ındır, Allah yerine paraya tapmaya başladığınız zaman yaşadığınız İslam olmaz. Çalışmadan kazanmanın , hak yemenin, çalışanı ezmenin günahı diğer her şeyden büyüktür.

Kitabın tümünü gerçekten kavrayarak okuduğumu söyleyemem. Bambaşka bir bakış ve dil söz konusu. Fakat bundan sonra bu alanda okumaya devam edeceğime eminin.

1 yorum:

  1. merhaba,
    yeni başladım okumaya ama çarptı, sanırım aynı "tam manası ile okuyamamak veya okumamak" sendromu bana olacak gibi. 2-3 tekrar da oturur. ilk başından bile cidden fikirlerinizi değiştirmeye aday bu kitabı kaçırmayın

    YanıtlaSil