24 Ocak 2011 Pazartesi

Şah İsmail'in Romanı; İsmail


Reha Çamuroğlu ben dahil bir sürü insanı şaşırtıp AKP milletvekili olmadan önce aslen yazardı. Hem de bence çok başarılı bir yazar.

Çamuroğlu'nun Şah İsmail'in hayatını anlattığı romanı 'İsmail'i daha önce okumuştum. Ama beynim son yıllarda süngere döndüğü için iyi bir roman olduğu dışında bir şey hatırlamıyordum. Geçen gün 9.90'lık özel cep baskısını görünce aldım ve tekrar okudum.

İsmail adından da anlaşılacağı gibi ana karakteri Şah İsmail olan bir roman. Benim şimdiye kadar okuduğum romanlarda tarih hep Osmanlılar açısından anlatıldığı için bu romanda farklı bir açı buldum.

Şah İsmail gerçekten çok özel bir karakter. Dedesi ve babasından kalan şeyhlik payesini şahlığa çıkartan, mütevazi bir tekkeyi Safevi İmparatorluğu'na dönüştüren biri. Ve bunu 12 yaşından itibaren yapmaya başlıyor. Roman güç ve iktidarın İsmail'i ve Safevileri dönüştürmesini de anlatıyor. Dünyada zulmü bitirmek için yola çıkan İsmail güçlenince zulüm uygulayan birine dönüşüyor. Kendi annesini öldürten, Teke'den Şah'a gelmek için ayaklanan ve Osmanlı ile savaşan Şahkulu'nu ortadan kaldıran bir hükümdar oluyor.

Romanın içinden en az üç roman çıkar diye düşünüyorum. Özellikle Çaldıran yenilgisi sonrası İsmail'in yaşadıği travma ve İsmail'den daha çok Hatayi mahlaslı şair yanının öne çıkması bence kesinlikle daha detaylı incelenmeli.

Hatayi; Felsefesi Adında Saklı

Bu arada kitapta İsmail'in Hatayi mahlasıyla yazdığı pek çok şiire yer veriliyor. Ben çoğunu anlamadım. Keşke asıllarının yanında günümüz Türkçesine  çevrilmiş hallerini de verselermiş. Bir de tabii tarikat meseleleri ve dini tartışmaları da tam hakkını vererek okuyamadım. Anlatılan mesellerin üç farklı boyutunu anlamak için bu meseleler hakkında daha çok bilgi sahibi olmak ve üzerine düşünmek gerekiyor. Keşke okuldaki din derslerinde bu tip tartışmalar yapabilseydik.

Bir de minik not: Bizim Yavuz Sultan Selim'in resmi olarak bildiğimiz kulağı küpeli, burma bıyıklı resim aslen Şah İsmail'inmiş. Düşmanlar birbirinin suretinde varolmuş!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder